loading...
دکتر بقایی
دکتر بقایی بازدید : 51 سه شنبه 22 تیر 1400 نظرات (0)

بيماري مادرزادي قلب اصطلاحي کلي براي انواع نقايص مادرزادي است که بر روش طبيعي کار قلب تأثير مي گذارد. اصطلاح "مادرزادي" به معناي وجود بيماري از بدو تولد است. بيماري مادرزادي قلب يکي از رايج ترين انواع نقايص مادرزادي است که از هر 1000 نوزاد متولد شده در انگلستان تا 8 مورد مبتلا است.

انواع بيماري هاي مادرزادي

انواع مختلفي از بيماريهاي مادرزادي قلبي شناخته شده اند که مي توان در عناوين زير تقسيم بندي کرد؛

سوراخ هاي داخل قلب:

بطور طبيعي حفرات قلبي (دهليزها و بطنها) توسط ديواره هايي از يکديگر جدا ميشوند. حال چنانچه سوراخ يا نقصي در اين ديواره ها پديد آيد، خون دو قسمت با يکديگر مخلوط ميشوند. بنابراين هم در مسير طبيعي گردش خون و هم احتمالا در ميزان اکسيژن خون اختلال حاصل ميشود. از آنجاييکه به مرور زمان اختلال حاصله باعث افزيش فشار و صدمه به ريه ها ميشود، تشحيص زودهنگام و اقدام سريع و مناسب درماني به جهت حفظ سلامتي بيمار ضروري است. از شايعترين بيماريهاي اين گروه نقص سپتوم دهليزي (ASD) و نقص سپتوم بطني (VSD) مي باشند.

تنگي يا انسداد مسير عبور خون:

اگر در مسير خروج خون از بطنها تنگي يا انسدادي داشته باشيم، قلب مي بايست با سخت تر و با قدرت بيشتر کار کند تا بر اين مقاومت غلبه نمايد. بديهي است به گذشت زمان اين اختلال باعث ضخامت جدار و گشادي قلب شده و در نهايت منجر به نارسايي قلبي خواهد شد. از بيماريهاي مهم در اين گروه استنوز آئورت (AS) و استنوز پولمونر (PS) قابل ذکرند.

بيماريهاي تک بطني از نمونه اين بيماري مي توان به آترزي پولمونر (Pulmonary Atresia) يا بيماري ابشتاين (Ebstein) اشاره کرد.

ناهنجاري هاي عروق متصل به قلب:

در اين گروه اشکالات مادرزادي عروق متصل به قلب باعث بيماري ميشود. به عنوان مثال شاهرگ بدن (آئورت) در نقطه اي دچار تنگي ميشود که به کوارکتاسيون معروف است. گاه رگهاي اصلي که از قلب خارج ميشوند، جابجا شده اند (TGA) يا رگهايي که خون را از ريه به قلب برميگردانند بطور نابجا متصل شده اند (TAPVC).

بيماري هاي تک بطني:

به علت عدم رشد و نمو طبيعي، بخشي از قلب تشکيل نميشود يا بسيار نارس و کوچک است. اين نقص اغلب در يک بطن ظاهر شده و عملا کارآيي خود را از دست ميدهد. بيماريهاي تک بطني از جمله سخت ترين ناهنجاريهاي قلبي است که نياز به چند نوبت جراحي دارند.

بيماري هاي ترکيبي:

گاه چند نقص مادرزادي را با هم در يک بيمار مي بينيم. يکي از موارد شايع بيماري تترالوژي فالو است که در واقع مجموعه اي از چهار مشکل (سوراخ بين بطني، تنگي مسير خروجي بطن راست، انحراف رگ آئورت به سمت راست و ضخامت غير طبيعي جدار بطن راست) مي باشد. مسلما درمان اينگونه بيماريهاي ترکيبي سخت تر از ناهنجاريهاي منفرد است.

بيماري مادرزادي قلبي

چه عواملي باعث بيماري مادرزادي قلب مي شود؟

بيماري مادرزادي قلب وقتي ايجاد مي شود که چيزي رشد طبيعي قلب را مختل کند. تصور مي شود که بيشتر موارد زماني اتفاق مي افتد که چيزي در رشد قلب در 6 هفته اول بارداري تأثير بگذارد.

چه مدت مي توانيد با بيماري مادرزادي قلب زندگي کنيد؟

انتظار مي رود حدود 75 درصد از نوزادان متولد شده با CHD بحراني تا يک سالگي زنده بمانند. انتظار مي رود حدود 69 درصد از نوزادان متولد شده با CHD بحراني تا 18 سال زنده بمانند.

آيا بيماري مادرزادي قلب قابل درمان است؟

هيچ درماني براي CHD وجود ندارد. بسياري از افراد براي ترميم قلب خود جراحي مي کنند ، با اين حال درمان نمي شوند. ممکن است اثرات طولاني مدت جراحي قلب مانند ضربان غير طبيعي قلب وجود داشته باشد.

شايعترين بيماري مادرزادي قلب چيست؟

شايع ترين نقص مادرزادي قلب ، دريچه آئورت دو سوسپيد (BAV) است. دريچه آئورت باز و بسته مي شود تا جريان خون از قلب به آئورت جريان يابد.

علائم و نشانه هاي نارسايي قلبي ممکن است شامل موارد زير باشد:

تنگي نفس (تنگي نفس) هنگام تحرک و يا دراز کشيدن.

خستگي و ضعف.

تورم (ورم) در پاها ، مچ پا و پاها.

ضربان قلب سريع يا نامنظم.

کاهش توانايي ورزش.

سرفه مداوم يا خس خس سينه با بلغم سفيد يا صورتي مايل به خون.

متخصصين قلب و عروق از چه 3 غذايي مي گويند که نبايد خودداري کرد؟

دکتر DeVane توصيه مي کند: "از مصرف هر نوع غذايي که روي آن برچسب" ترانس "،" هيدروژنه "يا" تا حدودي هيدروژنه "وجود دارد [نشانگر چربي هاي بد] است که اغلب در غذاهاي سرخ شده تجاري ، دونات ، کلوچه و چيپس سيب زميني وجود دارد ، خودداري کنيد. "همچنين ، از ميزان کالري دريافتي شکر آگاه باشيد.

انواع مختلف بيماري هاي قلبي کدامند؟

آريتمي آريتمي نوعي اختلال در ريتم قلب است.

تصلب شرايين تصلب شرايين تصلب شرايين است.

کارديوميوپاتي ...

نقص مادرزادي قلب. ...

بيماري عروق کرونر (CAD). ...

عفونت هاي قلبي

چگونه مي توان از بيماري مادرزادي قلب پيشگيري کرد؟

پيشگيري از بيماري مادرزادي قلب اغلب غيرممکن است. جلوگيري از قرار گرفتن در معرض سمي ، مانند نوشيدن الکل در دوران بارداري ، از برخي از بيماريهاي قلبي جلوگيري مي کند. به همين ترتيب ، اجتناب از عفونت هاي خاص در دوران بارداري ، مانند سرخچه (با ايمن سازي قابل پيشگيري است) ، مي تواند از برخي از بيماريهاي قلبي جلوگيري کند.

منبع:

https://dr-baghaei.com/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d8%af%db%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8%db%8c/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 159
  • بازدید سال : 790
  • بازدید کلی : 3,351